Hva er egentlig #sakprosaseptember?

#sakprosaseptember er en leseutfordring hvor du oppfordres til å lese og snakke om sakprosa-sjangeren.

Hovedprosjektet er et slags bingobrett med forskjellige "promts", som sier noe om hva slags type sakprosa du oppfordres til å lese. Ved å delta kan du være med i trekningen om å vinne forskjellige premier, og her finnes det muligheter uansett om du leser 1 eller 12 bøker.

Prosjektet har også innholdt temaepisoder på podcasten Boksnakk, giveaways, livesendinger på Instagram og samarbeidsinnlegg med andre litteraurformidlere om fantastisk sakprosa vi anbefaler.

#Sakprosaseptember bor i utgangspunktet på Instagramprofilen til Readygoread, men alle oppfordres til å legge ut innhold under hashtaggen #sakprosaseptember.


Hvorfor startet prosjektet?

Jeg har i mange år lest nesten all type litteratur, utenom sakprosa. For meg var dette en type litteratur jeg assosierte med pensum, og jeg trodde bøkene i denne sjangeren var tørre, lange og kjedelige.

Rundt 2019 begynte noen jeg av ulike grunner å utfordre meg selv til å lese mer innenfor sjangeren, og jeg lærte fort at innen sakprosa-sjangeren finnes det virkelig noe for alle interesser - og at her finnes det mye viktig og fin litteratur som bør leses. Og velger man de riktige bøkene, er det langt til assosiasjonene med pensum.

I mange år har #nonfictionnovember vært en greie, men jeg ønsket å samle norske bokfolk på internet til en egen greie og bygge opp fokuset på både bøkene vi leser og snakker om. Dermed ble #sakprosaseptember født og gjennomført for første gang i 2021, og vi er nå klare for det fjerde året hvor vi forhåpentligvis fyller feeden din med gode sakprosaanbefalinger.


Hvordan bli med på #sakproseseptember?

Alle som vil kan være med på sakprosaseptember.

Du bør finne alt du trenger av informasjon inne på denne siden, men skulle du fortsatt ha spørsmål må du gjerne sende en melding til malin@readygoread.no eller til Readygoread på Instagram.

For å bli med på #sakprosaseptember er egentlig alt du må gjøre å lese sakprosa i september. Jeg bryr meg ikke om du leser fysiske bøker, hører på lydbøker eller om det er norske eller engelske bøker. Du trenger ikke engang dele om det på sosiale medier for å være med, men om du skulle publisere noe setter jeg pris på at du bruker hashtaggen #sakprosaseptember på innlegg og tagger meg på innlegg i story.

Det er jo også hyggelig om du velger å lese sakprosa som kan krysses av i leseutfordringen, men selv ikke det er et must for å være med. Bingobrettet, eller leseutfordringen, med de forskjellige promtsene/utfordringene kan du laste ned her eller screenshotte fra highlighten "sakprosaseptember" på Instagram-profilen til Readygoread.

Bingobrettet for 2024 finner du her.

Hvis du bruker Storygraph, så har jeg lagt ut #sakprosaseptember 2024 som en egen challenge der. Den finner du her.


Spørsmål og svar

Hva er sakprosa?
På engelsk heter det non-ficiton, altså ikke fiksjon. Sakprosa er litteratur som prøver, i god tro, å formidle informasjon kun om den virkelige verden, i stedet for å være basert på fantasi. Sakprosa har vanligvis som mål å presentere emner objektivt basert på historisk, vitenskapelig og empirisk informasjon. Kort oppsummert: alt som ikke er fiksjonslitteratur.

Jeg er usikker på om boka jeg leser passer inn i kategorien jeg har tenkt?
Du må gjerne spørre meg om du er usikker, men til syvende og sist så stoler jeg på deg og og din vurdering. Om du mener at denne boken passer inn i kategorien du har tenkt, så gjør den nok det. #Sakprosaseptember handler om å velge å lese sakprosa, og utover det er jeg ikke spesielt streng.


Finn mer informasjon om #sakprosaseptember i nyhetsbrevet!
Allerede publiserte poster finner du her, så ta gjerne en titt.

Meld deg gjerne på nyhetsbrevet om du ønsker oppdateringer fra Readygoreads gale verden rett inn i inboxen. Ønsker du kun oppdatering om #sakprosaseptember, velger du først subscribe her og deretter går du inn på https://readygoread.substack.com/account og sørger for at det kun er nyheter som #sakprosaseptember som er aktivt.